В Ужгороді пройде друге засідання клубу інтелектуалів

cat-intelektual

Друге засідання Закарпатського дискусійного клубу розвитку і реформ «Інтелектуальна платформа» відбудеться 26 січня 2016 року (вівторок) у залі Вченої Ради УжНУ .

Триватиме воно у період 15:00 – 17:00

Плановані доповіді і співдоповіді на тему: Системні реформи і псевдореформи в Україні: регіональний вимір і специфіка Закарпаття.

Основна доповідь:

Боршовський О.І. – заступник начальника управління містобудування і архітектури Закарпатської ОДА (20 хв.): Реформування адміністративно-територіального устрою України на прикладі Закарпатської області (магістерська робота Національної академії державного управління при Президентові України)

Співдоповіді:

  • Дем’янчук І.В., директор Офісу реформ у Закарпатській області (10 хв.): Стан і проблеми формування об’єднаних територіальних громад у Закарпатській області на січень 2016 року.
  • Лукша О.В., експерт Офісу реформ у Закарпатській області, консультант Асоціація міст України (10 хв.): Аналіз ризиків і загроз системним реформам децентралізації і територіальної організації влади в Україні: конституційна «ложка дьогтю» і наростаюча зухвалість псевдореформаторів і супротивників реформ.

Актуальність проблеми:

В Україні минулого року стартувала одна з головних і визначальних реформ за всі роки незалежності – радикальної зміни територіальної організації влади, включаючи децентралізацію, реформу місцевого самоврядування і адміністративно-територіального устрою, ліквідацію місцевих державних адміністрацій. Від успіху цієї системної реформи залежить і реформи у сферах бюджетної і фіскальної політики, регіональному розвитку, соціальній сфері, у євроінтеграційних процесах, у забезпеченні безпеки громадян і миру та єдності на всій території країни, у подоланні корупції, у зміцненні правоохоронної системи (муніципальна поліція) та ін. Загалом головною метою цих реформ є підвищення якості і рівня життя громад і громадян через забезпечення територіальної і конституційно-правової основи ефективного і спроможного місцевого самоврядування на рівнях громади, району (повіту), області (регіону) у відповідністю з Європейською Хартією місцевого самоврядування. І ця мета цілком відповідає головному завданню Революції Гідності – кардинально змінити саму систему влади в країні, а не обличчя у владі.

Нині через рік після початку практичного етапу цієї головної системної реформи в Україні громадянське суспільство, експертна і наукова громадськість, прогресивне місцеве самоврядування, всі активні і чесні громадяни України б’ють на сполох: олігархічно-кланова система влади у центрі і в регіонах – приховано і неприховано, через політичні інституції і місцеві вибори, через замовчування справжніх цілей і завдань, через непроведення хоч якоїсь інформаційно-роз’яснювальної роботи в громадах і місцевих радах, через саботаж організаційних і практичних заходів з проведення реформ, через поширення злісних і неправдивих міфів та вихолощення і викривлення сутності і змісту реформ, шляхом тиску на ініціаторів і активістів реформних процесів, прикриваючись гаслами «керованості районами у кризовий період» та ін.. – створюють наростаючий спротив реформам, послуговуючись різними способами їх дискредитації.

Відповідно, маємо невтішні результати реформного процесу за минулий рік і в нашій області:

Закарпаття залишається єдиним регіоном в Україні, де обласна рада досі не затвердила Перспективний план формування територій спроможних об’єднаних територіальних громад, ганебно проваливши голосування по ньому ще у серпні 2015 року з політичних причин і остраху передачі влади у громади.

На Закарпатті утворено всього 2 об’єднані територіальні громади із 159 по Україні – Тячівська міська і Вільховецька сільська, відносно яких обласна рада також провалила у серпні голосування щодо їх визнання та оголошення в них виборів, створивши юридичний тупик, котрий був розв’язаний лише прийняттям ВРУ спеціального закону.

Водночас продовжується розбазарювання земельних ресурсів і багатств надр громад на т.зв. «територіях поза межами населеного пункту», на рівні районів продовжуються процеси «оптимізації» бюджетної інфраструктури та бюджетного процесу загалом на принципах централізації.

На рівнях Уряду і парламенту головне питання створення конституційно-правової основи децентралізації і реформи місцевого самоврядування стало заручником політичної неврегульованості і неузгодженості проблеми «особливостей здійснення місцевого самоврядування на окремих територіях Донецької і Луганської областей». (т.зв. «ложка дьогтю»). І це ставить під загрозу всі реформи з децентралізації і територіальної організації влади в Україні!

У багатьох експертів з’являється думка про те, що «Конституційна проблема» в Україні та затягування її вирішення (або не вирішення взагалі), як не дивно, вигідне багатьом:

Путінській Росії (з причин прив’язки України до замороження конфлікту на Сході);

Олігархічно-клановим колам (з причин можливостей «централізовано» продовжувати грабувати бюджет і природні ресурси на територіях громад);
Уряду Яценюка (якому вигідно списувати свою нездалу політику в економічній і соціальних сферах, відсутність масштабних реформ та євроінтеграційних процесів на проблеми війни і АТО).

В цих умовах громадянське суспільство і справжня інтелектуальна еліта країни (а не політичні партії) знову залишаються єдиною суспільною силою, здатною тиснути на владу у справжньому, а не декларативному здійсненні системних реформ в Україні.

Запрошуємо науковців, експертів, громадських активістів, журналістів до участі в дискусії.

Модератор засідання Олег Лукша, директор Міжнародного інституту людини і глобалістики «Ноосфера» .

Джерело: zaholovok.com.ua